torsdag 24 juli 2008

Tantiga sysslor




Igår bakade jag "småkakor"...
I och för sig roligt och småpilligt att baka men just småkakor måste väl vara det mest tantiga man kan göra?
Jag gjorde iallafall några med nougat, svartvinbärsmarmelad, nötter och choklad och kanel och socker.
Och nej, Henrik om du läser, jag åt faktiskt inte upp de flesta utan de ligger prydligt infrysta.
Bakar inte kakor speciellt ofta men när jag gör det gör jag helst lavendeldrömmar. Här kommer receptet:

165 g smör
3 1/2 dl socker
1 1/2 dl matolja
6 dl vetemjöl
3 1/2 krm hjorthornssalt
20 g lavendelsocker, blanda strösocker och torkad lavendel efter smak

Gör så här:
Vispa ihop smör och socker så att det blir vitt och fluffigt, tillsätt olja under vispningen. Blanda mjöl, hjorthornssalt och lavendelsocker i en bunke. Vänd ner detta i smörblandningen, lite i taget, tills degen har en lättarbetad, formbar konsistens.
Rulla små bollar (2-3 cm i diameter) av degen och platta till dem lätt. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen på 150 grader i 20-30 minuter.

I övrigt har jag under veckan sysselsatt mig med följande tanthobbys:
1. Köpt en fin receptbok från Bookbinders som jag ska fylla med recept.
2. Kollat på kolonilott, fotat kolonilott.
3. Pratat dalior (blomsort) med en man över 80 år på kolonilott.
4. Stickat.
5. Köpt garn.
6. ...och bakat småkakor.

Hmm...

8 kommentarer:

Sara sa...

Småkakor = torra och djävliga? Fat de där lavendeldrömmarna lät goda. Jag gillar ju lavendel i alla dess former och färger.

Carolina Sins sa...

Ja, ska jag vara helt ärlig så var de inte så goda...
För lite socker tycker jag.
Ikväll har jag bakat macarones däremot som blev riktigt bra! Har inte gjort smeten emellan än men kanske blir det av imorgon. De är dock lite svåra att förvara. Kanske blir det en bloggbild på dem sen :)

Anonym sa...

Länge leve tanter :) Bakade en kaka som beskrevs som en dröm av choklad omsluten av mer choklad och det blev... alldeles för mkt choklad :) Hallonsåsen till var god iaf. Kram!

skoggie sa...

Heej! Jag är inne på din blogg alldeles för sällan. Den är ju riktigt bra! Vi har som vanligt haft lite väl för mycket att göra den senaste tiden. Var på bröllop i helgen och toppade det med en rejäl förkylning med frossa och feber. Börjar undra om det inte var tecken på att man är lite överbelastad.. som vanligt säger jag att det vore väldigt kul att ses.. jag jobbar den här helgen men kan vi klämma in något under veckan som kommer tror du? ska göra cupcakes till simons födelsedag i oktober och du om verkar vara en expert på detta får gärna hjälpa mig... ? Har hittat minibakset för detta.. kram kram

Karin sa...

Du är så pysslig! Man får vara en liten tant ibland :) vi blir ju trots allt äldre, så det är bara att börja öva på att bli världens bästa pensionär!
Allt bra? Själv har jag kommit hem efter en katastrofal semester :(

Carolina Sins sa...

Nej, Sara du skulle INTE gilla dessa kakor!
Var är du nu nånstans? Är du tillbaka från Danmark?

Wilda, kan det bli för mycket choklad verkligen ;)
Det låter iallafall mumsigt!

Sarah. Ja, nån dag nästa vecka skulle passa att ses.
Vi hörs via mail.

Karin. Ja, det är kul och gott att baka. Har svårt att hålla fingrarna från kakburken sen bara...
Hur gick det på semstern?

Karin sa...

Vi blev bestulna på allt bagage! Dom bröt sig in i bilen när vi åt lunch och stal rubbet! 12 st fina klänningar puts väck! Är så ledsen men kan nu bara ställa min hopp till en försäkringsgubbe som jag hoppa sär snäll och förstår varför man har med sig 12 klänningar för i genomsnitt 2000:- på semestern...

Carolina Sins sa...

Usch, fy vad trist! :(
Å dina fina klänningar också!

Förstår inte att folk kan sno ens saker. Och vad ska man med nån annans packning till egentligen?
Pengar och sånt brukar man ju oftast ha med sig.