tisdag 22 juli 2008

En liten täppa










Har upptäckt en liten oas här i Fålhagen, kolonilottsområdet Flora-Linnèa.
Karin och jag tog en liten söndagspromenad där och det var så gulligt!
Hus som såg ut som miniatyrer av 1920-talshus i pastellfärger!
Med små trädgårdar med rosor, stockrosor, äppelträd och en fantastisk rosa ljusrosa blomma som vi blev helt
kära i båda två men som vi redan glömt namnet på trots föreläsningen vi fick av en tant på kolonilotten bredvid...

Idag gick jag runt med kameran och fotade lite. Träffade på en man över 80 år och blev inbjuden i hans trädgård för att titta
på allt det vackra om blommade. Han pratade på och var överstolt över sina övervintrade dalior som han haft i källaren.
Fotade hans fina lilla hus och stockrosor. - Ja, du kan ju fota dem åt andra hållet med om du vill, sa han. Han hade även ett litet äppelträd, tomater, potatis, morötter, spenat, dill...
Ja, det var fint!

Åh, jag vill också ha ett sånt fint litet hus! I en fin pastellfärg. Nu får jag en sån där romantisk bild framför mig igen...
I skir puderrosa klänningen och gummistövlar vattnar jag mitt grönsaksland där det växer frodigt, med en lite avskavd vattenkanna...Placerar mina handskrivna blompinnnar i landet och plockar i en fin liten korg nyskördade ekologiska, solvarma
tomater...
Okej då jag har kanske tittat i tidningen Lantliv lite väl mycket...

Kötiden för att kunna köpa en kolonilott är 10-15 år...

4 kommentarer:

Karin sa...

Det var så superfint där! Man blir ju lite sugen på en liten sagostuga men 10-15 års väntetid är läääänge! Vi måste på nåt sätt försöka ta reda på vad blomman heter, nu har ju du blivit bundis med 80-åringen så nästa gång du går dit och fikar kan du väl fråga ;)

Anonym sa...

Jag är också kär i det här stället! SÅ fint. Och avis kravis på alla här uppe som har gröna fingrar så det förslår och bautagröna trädgårdar. Idag åt vi lunch med bara hemma odlade grejer. Lyx!

Carolina Sins sa...

Ja, funderar på att köpa en till trädgården här ute.
Min "nya kompis" funderade på att kanske sälja sin lott nästa år för han visste inte om han orkade med den längre nu när han var över 80. Han berättade att en "ung tjej" köpt kolonilott i år och "hur ska hon klara av hela den?" "Kanske måste hon ha hjälp av föräldrarna" Hur ung kan hon vara i så fall, 14?
Äldre männsikor har inte alltid så höga tankar om den yngre generationen...
När han visade sina tomater så sa jag att min mamma också hade tomater, i sitt växthus. "Jaha, så bra då kan du få tips och råd av henne ifall du ska ha en lott sen" Jag räknades nog som en rätt
"ung tjej" jag också...

Sara sa...

tycker du ska "odla" din vänskap med 80-åringen så du blir med lott och kan bjuda dina vänner på lavendeldrömmar och flädersaft i bersån!