torsdag 7 augusti 2008

Rabarber till inredning och paj





Rabarber har sån fin färg och form!
...och så är de goda!
Har inte gort nåt med rabarber i år än så länge trots att vår förening äger en alldeles egen planta, som fick vara gömställe för
en igelkott tidigare i sommar...
Eftersom jag är rädd för det mesta och så även för garvsyra, den syra som finns i rabarber och som man inte ska äta alltför mycket av, så vill jag skaffa mig en "syrafri" planta.
Men visst lite då och då kan man väl äta rabarber utan att det är nån fara. Det blev dock ingen paj denna gång utan de
fick istället pryda köksbordet.

Skulle man vara helt galen i rabarber finns en bok som heter just "Rabarber" och är skriven av Ingar Nilsson
Många goda smulpajsrecept finns i boken "Smulpajer". Deras förslag på rabarberpaj är med mandel och ingefära.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hi hi jag hade ingen aning att det var dåligt med överkonsumtion av rabarber.. jag åt hur mkt som helst när jag var liten. Rabarber med socker i en kopp, mums (tyckte jag då). Vad är garvsyra dåligt för?