söndag 17 augusti 2008

En knivman, några falafel och så Österlen!

Resan började med en kopp te resp. kaffe (som eg var gratis men som jag betalade för :(
På koppen stod "Det här blir en bra resa" och syftade på att kaffet/teet var ekologiskt och att tåg var ett miljövänligt sätt att resa på. Bra tänkte jag. Väl i Södertälje hade jag avverkat min frukostmacka, en kopp te, juice, citronyogurt, en bit morotskaka, tidningen Sköna Hem och var på god väg att plocka ur godispåsen också. Vi hade då åkt en och en halv timme och hade fyra kvar...

Dag 1. Malmö.
Till hotellet, regnet öser ner. Vi äter indisk mat på Lilla Torg och Henrik tror att han ser Henke Larsson på restaurangen. Om detta stämmer vet jag dock inte eftersom han berättar detta tre dagar senare...
Tar en fika på favoritcafèet Systrar & bröder. Shoppar lakrits/citronte.

Dag 2. Malmö fortfarande.
Bättre väder. Vi tar en tur på Malmö konstmuseum. Många installationer med sexuella inslag. Inte så bra utställning men jag gillar konstmuseet. Sedan besöker vi butiker och fina antikaffärer. Henrik hade bokat klipptid och jag kunde under ett par timmar välja helt fritt vilka butiker jag ville kolla in. Shoppar 2 fina muggar och skål av keramiker till ljudet av hennes snarkande vovve. Under tiden försöker Henrik förklara för den unga frisörtjejen att han vill ha en frisyr som liknar såsom Rolling Stones såg ut på 60-talet. Hon vet inte vad han menar... Okej men som Pelle i The Hives då, säger han. Jag vet inte vem det är, svarar hon.
Svettig och nervös lyckas han till sist ta sig från frisören med en fin britt-pop-skolpojke-frisyr.
Lunch:falafel och sen supergod ekologisk glass, hasselnöt och choklad.

En tur vid västra hamnen där vi håller på att blåsa bort men oj, vad jag har saknat Malmö!
Skulle verkligen kunna tänka mig att bo här! Som en större stad men samtidigt konstnärer och ateljèer. Och nära till Danmark.
Vi gör ett besök på Sopstationen som en en rolig second hand butik.
På kvällen ska vi äta men stoppas av ljudet av två skott mitt på gatan. En man med bar överkropp och med stor kökskniv springer iväg över gatan samtidigt som han omringas av poliser med pistoler. Plötsligt är det som att man befinner sig i en Beck-film. Vad gör man nu? Gömmer sig bakom bussen som just stannat? Vi väljer en annan väg.
Vi äter på en underbar italiensk restaurang och jag får i mig kanske en veckas kaloriintag inbakad i en enda crepe...

Dag 3. Vi tar Pågatåget till Simrishamn. Bor på Apotekarens Bed & Breakfast som har en fin trädgård samt trädgårdsbutik.
Idylliskt. Går ner till havet och sanden och det är bedårande vackert. Jag köper vin och kassörskan tittar fundersamt på mig. Frågar om hon vill se mitt leg och hon svarar; ja, du är ett sånt där tveksamt fall. Men nästa gång så ska jag komma ihåg dig säger hon...

Dag. 4 Vi hyr cyklar....
Det börjar bra, med att vi cyklar längs med havet, fotar hästar som norpar äpplen från träden i hagen. Så vackert och idylliskt!
Sen går det utför eller motför kanske man kan säga...
Jag cyklar på det som kan vara södra Sveriges sämsta cykel. Det i kombination med motvind och långa sega backar gör att jag nästan börja grina och vill slänga cykeln i ett dike. Men det gör jag inte för det är så vackert! Men ett är säkert; Turistbyråtanten som rekommenderade denna lilla cykelrunda har aldrig cyklat denna själv.
Jag lovar mig själv och Henrik att till nästa sommar "ska jag ha skaffat körkort".
Vi har pick-nick vid en sjö (låter klyschigt, jag vet)!
Köper glass i Gärsnäs ca 13 km från Simrishamn. En bit därifrån hittar vi en mysig handelsträdgård med en Ginko-växt som
får följa med hem. Vi cyklar vidare och äntligen är det nerför och lite medvind!
Henrik ser en vallmo och ropar från cykeln att "det här är skåne för mig".
Vi tar oss hem och cyklar inget mer sen...
Senare ser vi en enorm fågel och får av en skåning veta att det är en trut. Jaha, är det en trut! säger vi båda i kör! och känner oss som två dumma turister.

Dag 5: Hemresan börjar. Med medhavd falafel på tåget. Det blev bara två stycken tyvärr! Hade gärna ätit fler.
En till kopp te med texten "Det här blir en bra resa" Och visst, det blev en bra resa!

2 kommentarer:

Karin sa...

Låter som ni har haft en fin semester! Jag är oxo hemkommen nu efter tre veckor. skönt att va hemma även om vi har haft det fantastiskt bra. ska skriva på bloggen och lägga upp bilder :)

Carolina Sins sa...

Ja! Jag väntar på bilder!
Det har varit tomt på kommentarer här på bloggen också för du är den flitigaste på att skriva!

Hoppas ni haft det bra i Italien och att vi kan ses snart!

Kram