måndag 21 februari 2011

Macarons, igen



I lördags blev det köp av mandelkvarn. Sen var det dags för samma sak som förra helgen dvs, skålla, skala, mala, sikta, väga upp äggvitor, rumstemperera äggvitor...
Nu låter det jobbigare än vad det var. Denna gång valde jag ett annat recept. Skulle eg ha haft en termometer också men chansade på sockerlagstempraturen och det gick bra. Det började kännas väl jobbigt att införskaffa både kvarn och termometer på samma gång utan någon garanti på att baket skulle lyckas. Nu gick det iallafall :)
Vita macarons med fyllning av vit choklad, grädde och citron.

Receptet finns här.

4 kommentarer:

Karin.S sa...

Tjusiga! Ser jättegoda ut. : )

Karin sa...

Åhh du lyckades! Snyggt! Men är de så goda... jag vet inte riktigt om jag gillar macarones men fina att se på de är de :)

Carolina Sins sa...

Ja, på fjärde försöket! Det blev jättegoda, men så gillar jag ju macarons och mandelmassa också :)
Nu måste jag till Essensfabriken och köpa smaksättare och några färger. Men ska bara göra i ljusa pastellfärger, gör man dem i för starka färger ser de inte goda ut tycker jag. Är särskilt sugen på pistage och viol.

Karin sa...

grönt äpple, citron, hallon och lakrits blev mina favoriter när vi köpte på fina Laduree i Paris http://www.laduree.fr/
De blir ju oxo de finaste färgerna ihop!