söndag 13 februari 2011

Citronmacarons & köpefika


I lördags var det dags för macarons-bak. Resultatet blev icke som i bilden i förra inlägget. Gjorde allt rätt, tyckte jag själv. Skållade mandel, lät den torka, malde den riktigt fint på cestjärnet, lät den torka över natten, siktade genom sil.
Köpte speciellt bakplåtspapper, gul karamellfärg och tänkte göra fyllning med citron och vit choklad och såg framför mig hur jag packade de små fina godsakerna i pappersaskar med sidenband. Efter det misslyckade baket tänkte jag ge mig på cupcakes istället men det blev en fika på stan med K istället och den största semlan jag kunde hitta och köpte vårblommor i rosa. Baka blev det sen på söndagen, jodå, chokladbollar, självförtroendet klarade nämligen inte ett misslyckande till den här helgen. Nu köper jag mandelmjöl på nätet och en termometer och ger mig på ett annat macarons-recept, möjligen behöver jag även ha en gammal hederlig mandelkvarn. Jag ska få till de där kakorna nämligen.

Inga kommentarer: