söndag 17 april 2011

Baka mer kaka






I helgen var det dags för ett macaronsbak igen. Bara att ta ett djupt andetag och börja skålla, skala, mala, sikta, väga och mäta temperatur. Sist jag bakade så misslyckades dem och jag har pausat tills jag nu skaffat mig en termometer att mäta sockerlagen med. Lite olika moment, visst, och så låter det nog krångligare än vad det är eg. Bara det att det är lätt att misslyckas och då känns allt förarbete så krångligt. Det är ju bara mandel, strösocker, florsocker och ägg som de innehåller. Denna gång gick det iallafall bra även om smeten kunde varit lite lösare och att jag kunde haft en bättre sprits. Goda blev de iallafall, med fyra olika fyllningar; vanilj, choklad, kaffe och vit choklad+citron. Jag åt tio stycken på en dag, det gjorde jag bra.

Williams-Sonoma hittade jag de här kakmåtten med lösa bokstäver så man kan sätta ihop egna ord och trycka på kakorna. Därifrån kommer även den här söta förpackningen, eg till för cupcakes men tänkte att jag kunde ju packat macaronsen i den, om jag nu inte ätit upp alla.

Tulpaner, ranunkel och anemoner från lördagens blomfrossa på Hötorget.

2 kommentarer:

Karin sa...

Va! Var du i stan i helgen utan att höra av dig! Det var det värsta!
Fina macarones du fick till den här gången :)

Carolina Sins sa...

Ja, ibland smyger jag mig dit, närå!
Är omåttligt nyfiken på E men tänkte mest att ni säkert ville pusta ut lite innan besök.
:)