torsdag 26 augusti 2010

Muffins!

Vad gör man en kväll när regnet hänger i luften? Jo, bakar så klart.
Här kommer ett recept på Leilas äppelmuffins med crumble.
Okej då sätter vi i gång.

Det här behöver man:

Smält 100 gram smör och riv i skalet av en citron. Häll därefter i 2 dl mjölk.

Vispa 2 ägg, 1,5 dl socker och 1 tsk vaniljsocker tills det blivit vitt och fluffigt. Det som på bilden ser ut att vara choklad är vanilj. Blanda i smör-mjölk-citron-blandningen. Blanda sedan ihop (i en annan bunke) 4 dl mjöl, lite salt och 2 msk bakpulver. Vänd ner mjölblandningen försiktigt.

Skär två äpplen i bitar och stek dem i en stekpanna ett par minuter tillsammans med 2 msk smör, 2 msk socker och 1 msk kanel. Blanda i bitarna i smeten.

Gör en crumble på 2 dl havregryn, 75 gram smör, 1 dl socker och 1 dl mjöl.



Jag och katten väljer formar. Är sugen på att använda mina nya, fina från Ikea eller de med flugsvampar på från Stockhome. Men vi tycker de är alldeles för små så det får bli de vita med rosa hjärtan på.

Jag fyller mina formar nästan fulla och smular på eller mer lägger i en klick crumble. Grädda på 175 grader i 20 minuter.
href="http://1.bp.blogspot.com/_UPu9FhpDTn0/THan3Gk4TmI/AAAAAAAADFc/nkiApk9oKKs/s1600/P8265076.jpg">
Klart!

1 kommentar:

Sara sa...

Mums- jag kan intyga att de är mycket goda! Vilket tjusigt fat också- Mon Amie! 8 nya fräscha väntar på Bjurholmsplan 25 :-)