tisdag 1 december 2009

Jul i sikte!






Idag har jag varit i köket hela kvällen. Först gjorde jag en mexikansk gryta med sötpotatis, matbanan, massa olika nötter och frön ihopmixade, majs och haricot verts.
I själva såsen hade man i inte mindre än en hel 72% chokladkaka. Detta var enligt recept och inget jag klurat ihop själv för att få in choklad även i middagens måltid. Det hela blev rätt gott även om man till en början inte riktigt visste om det var gott eller inte. Dock smakade det hela aningen för mycket choklad för att vara mat kan jag tycka.

Efter det bakade jag pepparkakor. Gjorde deg igår från recept av Monika Ahlberg (Rosendahls trädgård). Blev riktigt goda och smakade knäck. De innehåller mycket sirap som först ska kokas lite och det är det som ska göra dem knäckiga.

Igår gjorde jag små kristyrhjärtan som har legat på tork nu ett dygn. Finns nästan inget roligare än att göra såna! :-)

Struten i papp är lite pyssel från helgen och handduken med brödkaka från Marimekko.

Nu är det kväll och jag ska ta och kolla på webbtv och Ullared, en favorit just nu.

3 kommentarer:

Sara sa...

Åh vilket härligt pysselflow du har kommit i! kristyränglarna är superfina- och så jämna i spritsen.

Känns trist att det inte blir något besök på Salagatan i år. Hade behövt boosta julstämningen. Har inte ett enda julpynt här...och så vet jag ju att en hel kartong julpynt står hemma hos Sören och väntar på att få komma ut och glänsa. Den får vänta ända till den 23:e.

Karin sa...

Blev det handduken med brödkaka från Marimekko! Fin.
Åh jag känner hur jag börjar bli pysselsugen, beställde strutar på Panduro, sånna små, 13 cm långa och 7cm i diameter, 3 i varje förpackning! så på fredag blir det kristyr och strutar för hela slanten!

Nina sa...

Hurra för söta julen!